
Guldgruvans förskolekonferens 2025 är till ända. Vilken fin dag vi fick, tack alla som kom och delade tid, rum och tankar, på det som för en stund var vår gemensamma plats i världen! 💚
Jag föreläste om att få lägga sitt hjärta i jorden – om förundran, relationer, kunskaper, tid och tillit till processerna. Som vanligt med stöd i både förskolepraktik och forskning – referenslistan kommer här:
- Andersen, Camilla Eline, Aronsson, Lena & Lenz Taguchi, Hillevi (red )(2023): Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden. Gleerups.
- Beery, Thomas, Chawla, Louise & Levin, Peter (2020). Being and Becoming in Nature: Defining and Measuring Connection to Nature in Young Children. International Journal of Early Childhood Environmental Education 7(3), s. 3–22.
- Beery, Thomas & Jørgensen, Kari Anne (2016). Children in nature: sensory engagement and the experience of biodiversity. Environmental Education Research, s. 1–13.
DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1250149
- Beery, Thomas & Lekies Kristi (2021). Nature’s Services and Contributions: The Relational Value of Childhood Nature Experience and the Importance of Reciprocity. Frontiers in Ecology and Evolution, 9:636944, s. 1–8.
DOI: https://doi.org/10.3389/fevo.2021.636944
- Biesta, Gert (2006). Bortom lärandet: Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid. Studentlitteratur.
- Biesta, Gert (2024). Taking the Angle of the Teacher. Scottish Educational Review 55(1-2), s. 175-181.
DOI: https://doi.org/10.1163/27730840-bja10014
- Bornemark, Jonna (2018). Det omätbaras renässans: En uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Volante.
- Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet. Volante
- Bornemark, Jonna (2023). Känslans roll i kvalitetsarbete: Lektioner från Lerum och en gammal dualist. I E Wallin (red) Förskolans systematiska kvalitetsarbete. Utmaningar och möjligheter, s.188–203. Lärarförlaget.
- Clark, Alison (2022). Slow Knowledge and the Unhurried Child. Routledge.
- Giusti, Matteo (2018): Home for future Earth lovers. Foundations of nature-connecting habitats for children. Doktorsavhandling, Stockholms universitet.
- Giusti Matteo (2019): Human-nature relationships in context. Experiential, psychological, and contextual dimensions that shape children’s desire to protect nature. PLoS ONE 14(12), s.1-24.
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225951
- Gärdenfors, Peter (2010): Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor. Natur & Kultur.
- Orr, David (1990): Environmental Education and Ecological Literacy.
https://blogs.ubc.ca/lled3662017/files/2017/08/Orr_Environmental-Literacy-Ecoliteracy.pdf (hämtad 2024-01-26).
Också publicerad i The Education Digest, 55(9), s. 49-53.

En lyssnare med grönt hjärta. Vem är Du på vår nya planet?
Lämna ett svar