I podden Lärare & Forskning berättar forskarna Maria Hedefalk och Cecilia Caiman om sagor och dramatiseringar som verktyg för att arbeta med hållbarhetsfrågor i förskolan.
Poddavsnittet är dagens lyssningstips – inspirerande, konkret och lättillgängligt.
En saga om en surgubbe och ett äppelträd blir grund för en pluralistisk undervisning där barnen tillsammans vrider och vänder på hållbarhetsfrågor och resonerar om olika sätt att tänka om rättvisa.
Maria Hedefalk och Cecilia Caiman har skrivit artikeln “Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling – ”så att det bli snällt där i världen”, tillsammans med Christina Ottander (2022). De mejslar fram fem didaktiska komponenter som skapar förutsättningar för kritiska, pluralistiska samtal om hållbarhet:
- Att leva sig in i en annans perspektiv
- Inkludera faktakunskaper
- Uttrycka och lyssna till olika lösningar och att ställa olika lösningsförslag mot varandra
- Möjligheten att ändra sin ståndpunkt
- Att temporärt kunna ta ställning
Artikeln är också läsvärd förstås, för att få fördjupning kring de forskningsresultat de berättar om i podden.
Lämna ett svar