Vi utforskar sagan om Rödluvan och vargen. Vi berättar den, leker den och skapar den, med olika material och med oss själva. Vi vrider och vänder på händelseförloppet och funderar över varför det går som det går i sagan. Varför vill vargen äta upp Rödluvan och mormor? Är han arg? Är han hungrig? Och måste jägaren döda vargen? Vi funderar över andra möjligheter, prövar olika lösningar. Vad händer om Rödluvan och mormor bjuder in vargen på fika istället? Om vargen får en antilop-kompis? Eller om jägaren bjuder vargen på cirkus?

Pluralistiska samtal är centrala i undervisning för hållbar utveckling. De bygger på demokratiska principer om att alla har rätt att vara delaktiga och att allas röster är viktiga. De bygger också på den grundläggande principen att ett problem kan ses ur flera olika perspektiv och att flera olika lösningar är möjliga. Hållbar utveckling är komplext, och hållbarhetsproblem har sällan enkla lösningar. För att kunna hantera utmaningarna vi står inför måste vi kunna förhålla oss till komplexiteten: se de många olika perspektiven, lyssna till många olika erfarenheter och tänka tillsammans om de olika handlingsalternativ som finns.
Hållbar utveckling handlar om de stora sammanhangen, om människans livsvillkor i världen. Men den grundläggs i vardagen, i det lilla och nära. När vi laborerar med sagan om Rödluvan på förskolan är det främst en rolig och spännande lek. Men samtidigt blir vi involverade i ett pluralistiskt samtal. Vi övar på att lyssna på varandra och att uttrycka våra egna tankar inför andra. Tillsammans utforskar vi alternativa handlingssätt och formar nya insikter. Tänk om man istället kan göra så här? Det är så här hållbar utveckling börjar.
PS Ett litet lästips på slutet: “Rödluvan, Vargen, mormor och Kotte Gran” av Tord Nygren – en alldeles underbar nytolkning av en på många sätt ganska dammig gammal klassiker. Du tror väl inte på gamla sagor?!

Lämna ett svar