Gert Biesta, professor i pedagogik, diskuterar återkommande vad undervisning egentligen ÄR (eller borde vara) – vad skolan kan göra som inte görs någon annanstans, vad som skiljer undervisning från lärande, och varför det inte är samma sak att delta i en undervisningssituation som att lära sig något på egen hand (till exempel genom att googla).
Biesta beskriver undervisning som en konstform och som en gåva. Har pratar om den undervisande läraren som riktar/riktar om elevens uppmärksamhet mot något nytt och säger ”här borta finns något viktigt som jag tror kan vara betydelsefullt för dig att få möta och engagera dig i”; Den undervisande läraren som inte bara ger eleverna det de själva ber om, utan visar dem världar de inte ens visste fanns; Den undervisande läraren som öppnar dörrar där eleverna får möjligheter att upptäcka nya aspekter av sig själva och av världen. Han pratar om undervisning inte som att fylla en hink, utan som att tända en eld, en vilja att vara delaktig.
Jag får alltid ny energi och kraft av Biesta. Han utmanar emellanåt så till den grad att det fysiskt skaver i huvudet och tankarna vill kliva ur sig själva, men han får också min yrkesvardag att kännas så mycket mer meningsfull.
Att läsa Biesta är härligt, men emellanåt teoretiskt utmanande. Att lyssna är däremot som att följa en porlande bäck där varje resonemang rinner kristallklart. Lyckligtvis finns mycket av honom att både läsa och lyssna på, så kan man välja själv. Länkar nedan till presentationen ’Taking the angle of the teacher”, från februari 2024, i både talad och skriftlig form. Dagens läs- eller lyssningsvärda!
➡️ Taking the Angle of the Teacher
Eller ⬇️
Lämna ett svar