”All undervisning är miljöundervisning. Genom vad som blir inkluderat eller exkluderat, betonat eller ignorerat, lär sig eleverna att de är en del av naturen eller skilda från den” (David Orr)
Det nya läsåret smyger igång. Vi återvänder till våra platser. Vi grejar med ditt och datt: Vi smakar på de första nästan-mogna äpplena, vi river bort famnar fulla av åkervinda från djurhotellet, vi leder vatten från en pöl till en annan… Det händer inget särskilt, och ändå händer allt. Vi förankrar oss i jorden, vi lär känna vårt hemma i naturen.
Dessa tusentals små mikromöten med naturen bygger upp den rika kunskapsväv som med tidens gång formar sig till ett varsamt, ekologiskt, hållbart förhållningssätt. De gör all skillnad i världen 💚
#hjärtatijorden
#favoritcitaten
#tidensomdenfjärdepedagogen
Källa:
David Orr (1990): Environmental Education and Ecological Literacy, sid. 1 (min översättning).
https://blogs.ubc.ca/lled3662017/files/2017/08/Orr_Environmental-Literacy-Ecoliteracy.pdf





Lämna ett svar