I all enkelhet, en viktig påminnelse: högläsning som planerad pedagogisk aktivitet i förskolan är betydelsefull:
”Martina Norling understryker att frekvent högläsning är ett mål att eftersträva. Intervjuerna med förskollärarna visar att det är nio gånger vanligare att högläsning kommer till spontant än att den är planerad. Här kanske det behövs en bättre balans, menar hon.
– Visst kan man emellanåt snabbt samla barnen kring en bok som barnen själva har valt, för att skapa en mysig stund. Men vi efterlyser mer av planerad högläsning. Vad vill arbetslagen att barnen ska lära sig? Hur ska de göra det? Och varför?
…
Forskarna understryker betydelsen av att tala om boken före, under och efter högläsningen. Men intervjuerna visar att många förskollärare inte hinner eller prioriterar att göra det. Forskarna skulle gärna se fler sådana textsamtal.
– De utgör viktiga tillfällen då man kan främja barnens tidiga läs- och skrivutveckling, säger Maria Magnusson.”
Lämna ett svar