Så säker som möjligt, eller så säker som nödvändigt?

av

i

Suzanne Axelsson/ Interaction Imagination påminner om en sak som vi egentligen vet, men så lätt “vadderar” bort: barn behöver få utmana sig! I leken möter de världen, både fysiskt och i känslorna – och de behöver få utforska världen för att komma underfund med hur allt hänger ihop. Klarar jag det här? Hur känns det i mig? Var går Min gräns? Var går Din gräns? Vad behöver jag för att lyckas?

I boken “Riskfylld lek och undervisning” vrider och vänder Axelsson på tankarna om hur vi kan skapa förutsättningar för barn att växa i utmanande lek. Hur kan vi skapa trygghet där det behövs, men samtidigt öppna upp för äventyr som ger “pirr-i-magen-känsla” på ett bra sätt?

På vår förskola är branta berget just nu en sådan pirr-i-magen-plats. Klippavsatsen är lite för smal för att gå obehindrad över. Och stupet ner är lite för högt för att ett fall ska vara helt riskfritt. Men tillsammans med en vuxen som är beredd att ta emot om en tappar fotfästet är det en åtråvärd lekplats. Vi går fram och tillbaka, klättrar upp och ner, vänder oss med kroppen inåt eller utåt. Lär oss att hitta kroppens balans och tyngdpunkt, att bedöma var foten kan få fäste, att avgöra vilken fot som behöver gå först förbi mittstolpen för att inte händerna ska tappa taget… “Får jag hoppa!?!?” “Ja. Men titta först efter var det är bra att landa.”

Källa: Suzanne Axelsson: “Riskfylld lek och undervisning. Lärarförlaget (2023)


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *