Förskolepodden intervjuar Fredrik Zimmerman, forskare på högskolan i Borås, om vad förskolan kan göra för att pojkar ska få bättre förutsättningar att lyckas i skolan och livet. Rubriken är ”bråkiga pojkar”, men det handlar så klart om alla barn vi möter i förskolan – vad behöver de av oss?
Fredrik Zimmerman listar ett recept som vi egentligen redan så väl känner till:
* Tilltro: Varje barns rätt att få uppleva sig själv som en person som kan lära sig
* Tillit: bygga goda relationer som gör att barn vågar vända sig till vuxna för att be om hjälp
* Strategier: hur man kan tänka och göra för att lösa problem och hantera utmaningar
* Sociala förmågor: hur kan vi vara tillsammans med andra – lyssna på varandra, vara varsamma om varandra, vänta på sin tur…
* Sätta ord på sina känslor: för att kunna prata istället för att agera destruktivt
* Rika språkmiljöer: många möjligheter att få samtala om sådant som väcker ens nyfikenhet och intresse
Det är här, i det svårfångade och svårmätbara ”människovarandet”, som förskolan framför allt kan göra skillnad. Det är här vår stora styrka ligger. De mer mätbara kunskaperna – läsa, skriva – är det inte lika bråttom med, enligt Zimmerman. Jag tänker att det här poddavsnittet är en viktig pusselbit i diskussionen om lärande, kunskap och bedömning i förskolan. Vad ska förskolan vara för en plats?
Lämna ett svar