Lyssna! Förskolepodden om ”bråkiga pojkar”

av

i

Förskolepodden intervjuar Fredrik Zimmerman, forskare på högskolan i Borås, om vad förskolan kan göra för att pojkar ska få bättre förutsättningar att lyckas i skolan och livet. Rubriken är ”bråkiga pojkar”, men det handlar så klart om alla barn vi möter i förskolan – vad behöver de av oss?

Fredrik Zimmerman listar ett recept som vi egentligen redan så väl känner till:

* Tilltro: Varje barns rätt att få uppleva sig själv som en person som kan lära sig

* Tillit: bygga goda relationer som gör att barn vågar vända sig till vuxna för att be om hjälp

* Strategier: hur man kan tänka och göra för att lösa problem och hantera utmaningar

* Sociala förmågor: hur kan vi vara tillsammans med andra – lyssna på varandra, vara varsamma om varandra, vänta på sin tur…

* Sätta ord på sina känslor: för att kunna prata istället för att agera destruktivt

* Rika språkmiljöer: många möjligheter att få samtala om sådant som väcker ens nyfikenhet och intresse

Det är här, i det svårfångade och svårmätbara ”människovarandet”, som förskolan framför allt kan göra skillnad. Det är här vår stora styrka ligger. De mer mätbara kunskaperna – läsa, skriva – är det inte lika bråttom med, enligt Zimmerman. Jag tänker att det här poddavsnittet är en viktig pusselbit i diskussionen om lärande, kunskap och bedömning i förskolan. Vad ska förskolan vara för en plats?

Förskolepodden 101. Bråkiga pojkar


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *