Regeringen gick ut och ”lovade” skärmfri förskola. Det kan man tycka och tänka en hel del om. Mycket har också sagts i detta ärende nu, men diskussionen är fortfarande lika polariserad. För att sammanfatta:
Ja – det finns förskolor där digitala verktyg används till passiv skärmtid. Det borde vi ha slutat med för länge sedan. Men också ja, det finns många många förskolor som använder digitala verktyg till fantastiskt bra och viktiga grejer.
Men, hela diskussionen blir så märklig. För det är knappast skärmarna som förskolans problem, utan resurser och kompetens. Låt oss prata om det istället – det som faktiskt kan göra skillnad på riktigt. (Fast det kostar ju pengar förstås…)
Några av förskole-Sveriges tyngsta forskarnamn skriver i en debattartikel Dagens Samhälle:
”Barnens första skolform har allvarliga brister när det gäller förskollärartäthet, bemanning, barngruppernas storlek, lokaler och utemiljöer, skriver forskare som vill se en utredning.”
”Dessa brister handlar inte om skärmar. De handlar om villkor. Det krävs rätt förutsättningar för att kunna utföra det grundläggande samhällsuppdraget: att främja alla barns utveckling och lärande med hänsyn till barns olika förutsättningar och behov.”
Lämna ett svar