Digital kompetens: demokratifråga och livsfråga

Carl Heath skriver på DN Debatt: ”Skapa ett digitalt offentligt rum efter Facebooks haveri”

Det kan tyckas långsökt att dela en DN-debattartikel om samhällets offentliga rum på en blogg om förskolans digitalisering . Men det är precis det här jag menar när jag pratar om digital kompetens som en demokratifråga och livsfråga. Det vi gör i förskolan idag, i det lilla lilla perspektivet, ska leda till att barnen, i sinom tid, (”på sikt” som det uttrycks i läroplanen) ska kunna ta ställning och agera i frågor som den här. Det kanske ser ut som att vi bara leker med robotar och appar – men det vi i själva verket gör är att genom erfarenheter, utforskande och samtal lägga grunden till reflektioner och insikter om hur vi vill att våra privata liv och vårt gemensamma samhälle, det offentliga rummet, ska gestalta sig i en digital tid. Jag tänker att det är viktigt att vi förstår det sambandet.

När Carl Heath skriver om behovet av ett digitalt offentligt rum finns det goda skäl att läsa och begrunda. Han är en av de mest pålästa och kloka människor jag vet i de här frågorna. Så läs!


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *