Både rörelse och digital kompetens behövs för att rusta barnen för livet!

Ann-Christin Sollerhed, lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan Kristianstad, skriver på SvD Debatt om hur viktigt det är att barn får tillräckligt med rörelse i förskolan. I detta har hon förstås alldeles rätt. Både rörelseglädje, hälsa och grovmotoriska färdigheter gynnas när förskolan arbetar aktivt och medvetet med lustfyllda rörelseaktiviteter. Själv är jag utepedagog och ser varje dag både glädjen i och betydelsen av aktiv utevistelse.

Men när Sollerhed ställer förskolas uppdrag att arbeta med digital kompetens mot dessa rörelseaktiviteter, då måste jag invända. Påståendet att förskolan nu ska öka barns skärmtid är felaktig och bygger i bästa fall på ett missförstånd, i värsta fall på en avsiktlig ”ful-läsning” av förskolans reviderade läroplan, Lpfö18. Mer skärmtid är inte syftet med förskolans digitalisering.

Förskolans uppdrag är ge barn möjlighet att förstå den omvärld de möter. Vi ska ska också ge barnen erfarenheter och upplevelser som kan ligga till grund för de kunskaper och förmågor dessa utveckla på sikt. Vi stöttar och utmanar barnen i deras språkutveckling, i deras matematiska, naturvetenskapliga och tekniska förståelse, i deras skapande förmåga, i deras motoriska utveckling – och även i digital kompetens.

Vi lever i ett digitalt samhälle. I hemmet möter barn i mycket tidig ålder digitalt innehåll på skärmar. De tittar på film, spelar spel, fotograferar, filmar, skapar musik, kommunicerar med andra och söker på egen hand på nätet. Så ser barns faktiska verklighet ut. Detta är inte förskolans fel. Men det är förskolans uppdrag att möta barnens digitala erfarenheter och hjälpa dem att utveckla konstruktiva strategier och förhållningssätt till verktygen. Vi jobbar bland annat med etik, källkritik och skapande. Är det okej att fotografera en kompis utan att fråga om lov? Hur kan man veta om det man ser på skärmen är sant eller bara händer på låtsas, i fantasin? Hur kan vi skapa egna saker med hjälp av digitala verktyg, istället för att bara vara utlämnade till att passivt konsumera det som någon annat gjort? Men också, om vi tänker på just ”skärmtiden” som Sollerhed varnar för: när är det över huvud taget lämpligt att använda en skärm och hur länge är i så fall lagom att sitta innan det är dags att byta till en mer fysisk aktivitet?

Ibland är det bra att använda lärplattor, ”skärmar” i arbetet med digital kompetens. Men vi använder också många andra digitala verktyg i förskolan; kameror och robotar bland annat. Och vi använder våra egna kroppar! Vi leker ”Följa John” till exempel – det är en klassisk rörelselek som är alldeles utmärkt för att börja utforska hur en robot programmeras. Vi kallar det analog programmering, och det är en viktig grund för att på längre sikt kunna förstå hur datorer fungerar och hur vi människor kan styra dem att göra det vi vill att de ska göra. Så arbetar vi i förskolan med att grundlägga den digitala kompetens som barnen behöver bära med sig genom livet.

WHO lyfter fram problem barns skärmtid. Men WHO lyfter också fram problem med barnvagnar. Allt för många barn sitter idag stilla för långa stunder, helt enkelt. Det är ordet ”stillasittande” som är nyckelbegreppet i WHOs rapport, och det är stillasittandet som ska begränsas. Det betyder för den skull inte att barnvagnar alltid är dåliga och borde slängas ut ur svenska förskolor. Och digitala verktyg är inte alltid dåliga, de heller. Men de ska användas klokt, vilket läroplanen poängterar.

”Men på mina barns förskola…!” Ja, det finns helt säkert förskolor runt om i landet, där stillasittande skärmtid förekommer i för stor utsträckning. Det beror i så fall på att personalen inte fått tillräcklig kompetensutveckling runt läroplanens skrivningar och hur digitala verktyg kan användas i förskolans verksamhet. Hjälp i så fall personalen att ställa krav på huvudmannen, så att kvaliteten på arbetet med digital kompetens kan höjas. Det gynnar barnen bättre än att plocka ut lösrykta mål ur läroplanen och ställa dessa mål mot varandra. Både rörelse och digital kompetens behövs för att rusta barnen för livet i det digitala samhälle som vi vuxna skapat åt dem.

https://www.svd.se/skarmar-riskerar-skada-forskolebarns…


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *